Dropstuff - Interactieve installatie


Inleiding

Tijdens dit project zijn we in kleine teams aan de slag gegaan voor het eerst aan de slag gegaan voor een werkgever, in het geval van ons team voor het multimediabedrijf Dropstuff. Dropstuff is een bedrijf dat zichzelf omschrijft als een museum zonder muren, ze hebben over het land verspreid meerdere grote "Urban Screens" waarmee ze een unieke digitale ervaring leveren op een publieke plaats. Deze kunstwerken zijn vaak interactief waardoor het publiek actief mee kan doen met de installatie, zowel via hun smartphone maar ook op directere manieren als er gebruikt wordt gemaakt van de XBOX-Kinect.

Opdracht

Van dropstuff kregen wij de opdracht om een concept te verzinnen voor de aankomende installatie's van Dropstuff in tijdens de Biënnale van Venetië en Amsterdam, het was de bedoeling dat dit concept een brug zou slaan tussen deze twee steden, via de installatie's van Dropstuff. Dit concept zou uiteindelijk gebruik gaan maken van de XBOX-Kinect om het mogelijk te maken voor het publiek om een directe connectie te hebben met het concept en de andere stad.

Concept

Ons spel in actie

Als team besloten we al snel dat wij het leukst en het makkelijkst een brug kunnen vormen tussen de twee steden door een spel te ontwikkelen wat in beide steden tegelijk gespeeld kan worden. Wij kwamen uiteindelijk op het idee om gebruik te maken van het oude spelconcept "Filler" , waarin de speler een veld moet vullen met cirkels. Binnen dit veld stuiteren verschillende ballen, die het rondje van de speler niet mogen raken als deze op het veld wordt geplaatst. De gebruiker plaatst cirkels op het veld door ergens binnen het veld te klikken, hoe langer de gebruiker de muis ingedrukt houdt, hoe groter de cirkel wordt. Als tijdens het plaatsen van de cirkel de speler geraakt wordt door een bal verliest de speler punten.

Wij besloten om ons concept op dit spel te baseren omdat het een gemakkelijke en natuurlijke speelwijze heeft, terwijl het een plezierige en soms verslavende ervaring geeft. Door de simpele regels van het spel is het door de meeste mensen snel te begrijpen, waardoor het voor veel mensen toegankelijk is.

Prototype

Door de korte tijd die beschikbaar was binnen het project en doordat niemand van de teams ervaring had met het maken van een game op de Kinect is halfverwege het project besloten dat we als teams ons concept zouden uitwerken tot een functioneel prototype op de computer. Uiteindelijk zou Dropstuff dan kiezen welk prototype ze het meest aansprak waarna ze dat prototype (met hulp van het team) zouden uitwerken en tentoonstellen op de Biënnale van Venetië. Alhoewel wij en Dropstuff zeer tevreden waren met ons eindresultaat zijn wij helaas niet uitgekozen door Dropstuff om ons concept verder uit te bouwen.

Ons prototype is te vinden onder deze link

Onze einddocumentatie van dit project is te vinden onder deze link