Minor Game Design - Women in Games


inleiding

Tijdens de minor Game Design hebben we verschillende projecten uit gevoerd waarin we een game (prototype) ontwikkelen voor een bepaalde, specifieke doelgroep. Voor dit project werdt aan ons gevraagd om een game te ontwikkelen voor een doelgroep die vaak door de gamesindustrie wordt vergeten : Vrouwen. De gamesindustrie is voornamelijk nog een industrie gevuld met mannelijke gamedevelopers die games maken voor mannelijke gamers. Er worden niet alleen een stuk minder games gemaakt voor vrouwen, ook de rollen die vrouwen spelen in videogames zijn vaak zeer simplistisch en soms zelf seksistisch.

Onderzoek

Voordat we konden beginnen met het ontwikkelen van ons spelconcept moesten we uitgebreid onderzoek doen naar het onderwerp "Vrouwen in Games", niet alleen al omdat ons team alleen uit mannen bestond. Er is vrij veel onderzoek te vinden over de manier waarop vrouwen worden afgebeeld in games en wat voor rol ze spelen in deze games. Uit dit onderzoek blijkt dat de gamesindustrie een probleem heeft met het aantrekken van vrouwelijke spelers, voornamelijk door de manier waarop vrouwen worden afgebeeld in videogames. De manier waarop vrouwen worden afgebeeld in videogames is de laatste jaren veel verbeterd, voornamelijk doordat de discussie hierover steeds actiever en groter wordt door de groei van het aantal (vrouwelijke) gamers.

Een van de dingen waar maar weinig onderzoek over was te vinden was het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke gamers. Het was onze taak om een game te ontwikkelen die voornamelijk aantrekkelijk is voor vrouwelijke gamers, en een van de dingen die we moesten weten was: Wat vinden vrouwelijke gamers leuk/aantrekkelijk aan videogames en of dit anders is dan wat mannelijke spelers leuk/aantrekkkelijk vinden aan videogames. Om hierachter te komen hebben we meerdere interviews gedaan met zowel vrouwelijke gamers als niet-gamers om te kijken wat ze wel of niet belangrijk of leuk vinden in een game.

Concept

Op basis van ons onderzoek hebben we uiteindelijk een spelconcept bedacht wat enkele belangrijke elementen samenvoegde uit ons onderzoek. Dit spelconcept is uiteindelijk "Tetrisland" geworden een puzzle game waar veel verschillende sociale elementen ingebouwd zijn. Het spel draait om het vrijspelen van objecten doormiddel van een puzzel die lijkt op tetris, waarbij de speler de blokken op de juiste manier moet laten vallen om de vorm van een object te creeƫren. Deze objecten kunnen gebruikt worden om het eiland van de speler mooier te maken en uit te breiden, of je kan dit object geven aan je vrienden. Wij hebben gekozen voor een pixel-art design stijl, waardoor veel van onze puzzels mogelijk werden.

Prototype

Voor dit project in de minor hadden we helaas niet genoeg tijd om een compleet eindproduct te realiseren, in plaats daar van hebben we een prototype gemaakt van het belangrijkste element van onze game : de Tetris puzzel. Hieronder is een film te zien met daarin dit werkende prototype van het puzzel element van onze game.

Onze einddocumentatie is te vinden onder deze link